Wiadomości branżowe

Raport EY: W kryzysie nadal kwitnie branża wyrobów luksusowych

Raport EY: W kryzysie nadal kwitnie branża wyrobów luksusowych
W 2012 roku sprzedaż 23 największych na świecie graczy z branży dóbr luksusowych wzrosła średnio o 10,4%. To nieco wolniej niż w roku 2011 roku, kiedy to wzrost wyniósł 13,1%. W ujęciu realnym (pomijając różnice kursowe) dynamika wzrostu spadła do poziomu 5%. Eksperci firmy doradczej EY szacują, że światowy rynek dóbr luksusowych w tym roku wzrośnie o 4,2%. To dość optymistyczne dane biorąc pod uwagę fakt, że w 2012 roku najbardziej zamożny region świata – strefa euro – nadal notowała ujemny wzrost gospodarczy. Motorem wzrostu branży nadal będą kraje BRICs. Z raportu „Luxury & Cosmetics Financial Factbook” firmy EY wynika, że rynek dóbr luksusowych będzie rósł w tempie od 5 do 6% rocznie i w 2015 roku, osiągnie wartość ok. 240-250 mld euro. Dzisiaj to w granicach 220-222 mld euro. W trzeciej edycji ww. raportu który dotyczy sytuacji w branżach dóbr luksusowych i kosmetycznej, eksperci EY przeanalizowali dane finansowe 23 najważniejszych spółek produkujących kosmetyki, ekskluzywną odzież, biżuterię, zegarki, perfumy, galanterię skórzaną etc. W raporcie uwzględniono dane udostępnione przez: Cucinelli, Burberry, Coach,

W 2012 roku sprzedaż 23 największych na świecie graczy z branży dóbr luksusowych wzrosła średnio o 10,4%. To nieco wolniej niż w roku 2011 roku, kiedy to wzrost wyniósł 13,1%. W ujęciu realnym (pomijając różnice kursowe) dynamika wzrostu spadła do poziomu 5%. Eksperci firmy doradczej EY szacują, że światowy rynek dóbr luksusowych w tym roku wzrośnie o 4,2%. To dość optymistyczne dane biorąc pod uwagę fakt, że w 2012 roku najbardziej zamożny region świata – strefa euro – nadal notowała ujemny wzrost gospodarczy. Motorem wzrostu branży nadal będą kraje BRICs.

Z raportu „Luxury & Cosmetics Financial Factbook” firmy EY wynika, że rynek dóbr luksusowych będzie rósł w tempie od 5 do 6% rocznie i w 2015 roku, osiągnie wartość ok. 240-250 mld euro. Dzisiaj to w granicach 220-222 mld euro. W trzeciej edycji ww. raportu który dotyczy sytuacji w branżach dóbr luksusowych i kosmetycznej, eksperci EY przeanalizowali dane finansowe 23 najważniejszych spółek produkujących kosmetyki, ekskluzywną odzież, biżuterię, zegarki, perfumy, galanterię skórzaną etc. W raporcie uwzględniono dane udostępnione przez: Cucinelli, Burberry, Coach, Richemont, Hermès, Hugo Boss, Kering, LVMH, Michael Kors, Ralph Lauren, Prada, Ferragamo, Swatch, Tiffany, Tod,€™s, Beiersdorf, EstĂŠe Lauder, L,€™Occitane, L,€™OrĂŠal,,  Shiseido, Natura, a także dwie firmy blisko związane z sektorem dóbr luksusowych: Luxottica i Safilo.

W 2020 roku co drugi produkt luksusowy pojedzie do Chin

– Wzrost sprzedaży dóbr luksusowych na rynku azjatyckim jest wciąż bardzo dynamiczny. Jednym z motorów tego wzrostu jest turystyka. Zgodnie z danymi Światowej Organizacji Turystyki, w 2012 roku, 83 miliony,  obywateli chińskich wyjeżdżało w celach turystycznych. Dla porównania w 2000 roku było to niespełna 10 milionów. Obserwując ten trend, właściciele butików i sklepów z dobrami luksusowymi jeszcze więcej uwagi przykładają do obsługi klienta azjatyckiego, przywiązując coraz większą wagę do różnic kulturowych. W ten sposób poprawiają jakość obsługi i zwiększają obroty – mówiZbigniew Jusis, Partner w Dziale Doradztwa Transakcyjnego EY i ekspert ds. rynku dóbr luksusowych. – W przyszłości kluczowa dla utrzymania wzrostu sprzedaży tych dóbr będzie sprzedaż bezpośrednia. W roku 2012 tylko 5% sprzedaży dóbr luksusowych odbywało się online – dodaje Zbigniew Jusis.

A to już wiesz?  Znamy finalistów jedenastej polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku

Spowolnienie gospodarcze w Europie i Stanach Zjednoczonych widać w wolniejszym wzroście sprzedaży dóbr luksusowych na tych rynkach. O ile branża ta odnotowała 10% wzrost w krajach azjatyckich w roku 2012, tak kraje europejskie i Ameryka Północna odpowiednio 3% i 5%.

– Spadek wzrostu sprzedaży w porównaniu z rokiem 2011 nie wpłynął jednak na spadek marży procentowej uzyskiwanej przez spółki z sektora dóbr luksusowych. Dodatkowo akcje podmiotów z tej branży rosły szybciej w ostatnich latach niż indeksy szerokiego rynku, wskazując na zainteresowanie inwestorów branżą. Rok 2012 oraz początek 2013 był także rokiem kontynuacji konsolidacji w sektorze. Intencją przejmujących spółek z branży była m.in. ekspansja produktowa w celu zwiększenia portfela oferowanych produktów pod marką wiodącą , np. przejmowanie producentów biżuterii przez znanych producentów odzieży. Istotnym graczem na rynku przejęć znanych lub niszowych marek luksusowych byli inwestorzy finansowi zachęceni wysokimi zwrotami z historycznych transakcji w tej branży – dodaje Jusis.

Polska coraz bardziej luksusowa

Polska gospodarka w latach 2008-2012 urosła o 18,1% podczas gdy w tym samym okresie gospodarka UE skurczyła się o 0,9%. Wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa rośnie zainteresowanie producentów dóbr luksusowych naszym krajem i nie zwracają oni uwagi na kryzys na rynku europejskim – zauważa Zbigniew Jusis.

– To właśnie w okresie uznawanym powszechnie za bardzo trudny dla całej europejskiej gospodarki w Polsce otworzyły się pierwsze salony takich firm jak Gucci (rok 2011) czy Louis Vuitton (rok 2013) – komentuje. – Co do polskich producentów dóbr luksusowych i kosmetyków ważnym elementem ich rozwoju będzie efektywne prowadzenie działalności przy dużo mniejszej skali niż międzynarodowe koncerny. Kluczem będzie uzyskiwanie wysokich marż pozwalających na inwestycję w reklamę i wsparcie sprzedażowe. Znane , marki luksusowe należące do międzynarodowych koncernów posiadają wielkie budżety na reklamę , wsparcie sprzedaży i , koszty obsługi nowych kanałów dotarcia do klienta. Przykładem mogą być międzynarodowi producenci kosmetyków, gdzie szeroko rozumiane nakłady marketingowe sięgają rzędu 20% -30% wielkości sprzedaży. Jednak na tak wysokie nakłady na reklamę nie każdy z polskich producentów kosmetyków może sobie pozwolić – konkluduje Zbigniew Jusis.

A to już wiesz?  Nowa ustawa: kredytobiorcy dostaną więcej informacji

Więcej informacji nt raportu znajduje się TUTAJ., 

O firmie EY

EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.

Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl

Źródło EY. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy