Data publikacji: 2014-12-11
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?
Kategoria: Samorządy, BIZNES
Przed nowymi samorzadowcami stoi wiele nowych wyzwań. Wśród nich ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miejsca. Na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, radzą specjaliści od marketingu terytorialnego.
Wśród wyzwań stojących przed nowymi włodarzami samorządowymi, ważną rolę odgrywa kwestia
zadbania o wizerunek reprezentowanego miasta lub regionu. Coraz popularniejsze zaczyna być
budowanie wielopodmiotowych koalicji promujących miejsca oraz kreowanie ambasadorów
działających na ich korzyść. Aż 30% Polaków uważa, że w tej roli sprawdzają się najlepiej lokalni
mieszkańcy – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie agencji VMG.
Wizytówka miejsca
Budowanie marki miejsca przez lata było traktowane, jako działanie, „o którym trzeba pomyśleć”.
Momentem przełomowym dla tego podejścia była organizacja mistrzostw Euro 2012, po której
zauważalnej zmianie uległo nastawienie wielu samorządowców. Efektem tej zmiany było pojawienie
się na polskim rynku licznych kampanii prezentujących ofertę turystyczną miast oraz regionów.
Jednocześnie, coraz powszechniejsza staje się świadomość, że budowanie wizerunku, to działanie,
którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend
promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki
budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze?
Koalicja
U podstaw sukcesu leży uświadomienie sobie faktu, iż odosobnione działania samorządowych
organów odpowiedzianych za promocję stają się niewystarczające. W dobie wszechotaczającego
zalewu komunikatów promocyjnych, społeczeństwo wykształciło w sobie swoistą reklamoodporność.
Dlatego ważne jest budowanie koalicji podmiotów uwiarygadniającej oraz działających na korzyść
marki miejsca. Szczególnie wartościowa okazuje się tu współpraca z organizacjami pozarządowymi
oraz przedstawicielami świata biznesu. Współpraca promocyjna z najprężniej działającymi firmami
z danego miejsca uwiarygadnia i wzmacnia (również finansowo) prezentowaną przez samorząd
narrację. Dodatkowo, obie strony czerpią z takiej kooperacji korzyści wizerunkowe. Organizacje
pozarządowe stanowią z kolei, wspaniałe zaplecze merytoryczne dla działań prowadzonych w oparciu
o wartości, z jakimi chce być kojarzone miasto lub region. W obu przypadkach ważną rolę odgrywają
też kanały dotarcia, którymi dysponują takie podmiot. Samorząd nie powinien jednak zapomnieć,
że to do niego należy rola koordynatora takiej koalicji.
Ambasadorowie
W działaniach promocyjnych warto też zadbać o wykreowanie ambasadorów swojego miejsca.
Jednak, kim powinny być takie osoby? Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w roku
2014 przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie VMG PR pokazują wyraźnie, że osoby
planujące swoje wyjazdy, w roli najbardziej wiarygodnych ambasadorów miejsca widzą
zadowolonych turystów oraz zwykłych mieszkańców danego miejsca.
Zadowoleni turyści, to osoby, które jadąc w dane miejsce odnajdują taką ofertę, jaka została
im obiecana i nie czują się oszukani. Kluczowa jest tu więc rzetelność propozycji wystosowanej przez
specjalistów od promocji. Warto pomyśleć również o zaangażowaniu w proces promocyjny własnych
mieszkańców. Aby spełnili oni rolę ambasadorów, powinni czuć się współodpowiedzialni za swoje
miejsce. Dlatego wartościowe okazują się działania skierowane do lokalnej społeczności, mające
na celu wypracowanie takiego poczucia. Dobrym przykładem takiego działania jest internetowa
platforma crowdsourcingowa „Otwarta Warszawa”, dzięki której mieszkańcy miasta dzielą
się pomysłami na modernizację swojej najbliższej okolicy.
„Projekt Otwarta Warszawa umożliwia angażowanie się mieszkańców miasta w kreowanie jego
przestrzeni. To właśnie kreatywność warszawiaków inspiruje samorząd do działania oraz pomaga
wzmacniać markę miasta. Warszawiacy projektują zieleń miejską, usprawnienia transportowe,
zagospodarowanie brzegów Wisły, tworzą ofertę kulturalną. Ich pomysły są prezentowane
na platformie internetowej stworzonej przez miasto stołeczne Warszawę wraz z firmą MillionYou.
Przez trzy miesiące nadesłano ponad 500 projektów, a społeczność uczestnicząca w dialogu
przekroczyła liczbę 12 tys. mieszkańców! Platforma oparta na zasadzie partycypacji integruje
mieszkańców miasta. Dzięki niej, każdy może być autorem twórczej idei i pomysłu. Każdy może
też ją skomentować lub uzupełnić.” – opisuje Maria Schicht, zastępca dyrektora Centrum Komunikacji
Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.
Wspólnie
Podczas planowania działań z zakresu marketingu miejsca, warto zadać sobie pytanie, czy sąsiednie
miejscowości są faktyczną konkurencją naszego miejsca. Często okazuje się, że obecność turystów
w okolicy przekłada się na wzrost zainteresowania całym regionem. Dlatego, może się okazać,
że podmiotom samorządowym o wiele bardziej opłaca się połączyć swoje siły, w celu zapewnienia
komunikacji mocniejszego wydźwięku. Przykładem takiego działania może być prowadzona przez
miasta położone na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, kampania „7 Cudów Mazur”.
„Chcąc być konkurencyjnymi dla regionów bardziej rozwiniętych i bogatszych musimy działać
wspólnie by stworzyć urozmaiconą oraz ciekawą ofertę całoroczną. Choć jako miasta tworzące
7 Cudów Mazur jesteśmy do siebie podobni, reprezentujemy spójny obszar to jednak każde
z nas ma coś charakterystycznego i wyjątkowego. Naszym zadaniem jest wydobycie tych „perełek”
i stworzenie z nich takiej oferty turystycznej, która niezależnie od pory roku będzie atrakcyjna
dla szerokiego grona odbiorców. Mazury potrzebują również nowych atrakcji i cały czas rozwijającej
się infrastruktury turystycznej i to jest właśnie zadanie dla miast tworzących markę 7 Cudów Mazur
oraz zawiązanego przez nie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.” – podkreśla Stella
Hałaburda, Inspektor ds. Turystyki Promocji i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy Mikołajki.
Wyniki raportu „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów” pokazują,
że przy podejmowaniu działań z zakresu promocji miejsca, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy
z innymi podmiotami. Wartościowa okaże się zarówno kooperacja z przedstawicielami lokalnego
biznesu oraz wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Innym przykładem opłacalnego
współdziałania jest zjednoczenie się z innymi podmiotami samorządowymi, w celu prowadzenia
kompleksowej promocji regionu. Nie mniej ważnym działaniem, stojącym przed osobami
odpowiedzialnymi za promocję miejsca, jest wykreowanie ambasadorów jego marki.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #Samorządy #BIZNES