Aktualności Biznes Samorządy

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?
Przed nowymi samorzadowcami stoi wiele nowych wyzwań. Wśród nich ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miejsca. Na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, radzą specjaliści od marketingu

Data publikacji: 2014-12-11
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem?
Kategoria: Samorządy, BIZNES

Przed nowymi samorzadowcami stoi wiele nowych wyzwań. Wśród nich ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miejsca. Na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, radzą specjaliści od marketingu terytorialnego.

Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem? Samorządy, BIZNES - Przed nowymi samorzadowcami stoi wiele nowych wyzwań. Wśród nich ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miejsca. Na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, radzą specjaliści od marketingu terytorialnego.

Wśród wyzwań stojących przed nowymi włodarzami samorządowymi, ważną rolę odgrywa kwestia 

zadbania o wizerunek reprezentowanego miasta lub regionu. Coraz popularniejsze zaczyna być 

budowanie wielopodmiotowych koalicji promujących miejsca oraz kreowanie ambasadorów 

działających na ich korzyść. Aż 30% Polaków uważa, że w tej roli sprawdzają się najlepiej lokalni 

mieszkańcy – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie agencji VMG.

 

Wizytówka miejsca

Budowanie marki miejsca przez lata było traktowane, jako działanie, „o którym trzeba pomyśleć”. 

Momentem przełomowym dla tego podejścia była organizacja mistrzostw Euro 2012, po której 

zauważalnej zmianie uległo nastawienie wielu samorządowców. Efektem tej zmiany było pojawienie 

się na polskim rynku licznych kampanii prezentujących ofertę turystyczną miast oraz regionów. 

Jednocześnie, coraz powszechniejsza staje się świadomość, że budowanie wizerunku, to działanie, 

którego efekty mierzalne są dopiero w wieloletniej perspektywie czasowej. Pomimo tego, trend 

promocyjny nabiera siły, a na działania tego typu władze lokalne przeznaczają coraz większe środki 

budżetowe. W jaki sposób zadbać o to, aby zostały one wykorzystane mądrze? 

 

Koalicja

U podstaw sukcesu leży uświadomienie sobie faktu, iż odosobnione działania samorządowych 

organów odpowiedzianych za promocję stają się niewystarczające. W dobie wszechotaczającego 

zalewu komunikatów promocyjnych, społeczeństwo wykształciło w sobie swoistą reklamoodporność. 

Dlatego ważne jest budowanie koalicji podmiotów uwiarygadniającej oraz działających na korzyść 

marki miejsca. Szczególnie wartościowa okazuje się tu współpraca z organizacjami pozarządowymi 

oraz przedstawicielami świata biznesu. Współpraca promocyjna z najprężniej działającymi firmami 

A to już wiesz?  Wybieramy armaturę - jakich błędów nie popełnić?

z danego miejsca uwiarygadnia i wzmacnia (również finansowo) prezentowaną przez samorząd 

narrację. Dodatkowo, obie strony czerpią z takiej kooperacji korzyści wizerunkowe. Organizacje 

pozarządowe stanowią z kolei, wspaniałe zaplecze merytoryczne dla działań prowadzonych w oparciu 

o wartości, z jakimi chce być kojarzone miasto lub region. W obu przypadkach ważną rolę odgrywają 

też kanały dotarcia, którymi dysponują takie podmiot. Samorząd nie powinien jednak zapomnieć, 

że to do niego należy rola koordynatora takiej koalicji. 

 

Ambasadorowie

W działaniach promocyjnych warto też zadbać o wykreowanie ambasadorów swojego miejsca. 

Jednak, kim powinny być takie osoby? Wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w roku 

2014 przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie VMG PR pokazują wyraźnie, że osoby 

planujące swoje wyjazdy, w roli najbardziej wiarygodnych ambasadorów miejsca widzą 

zadowolonych turystów oraz zwykłych mieszkańców danego miejsca.

Zadowoleni turyści, to osoby, które jadąc w dane miejsce odnajdują taką ofertę, jaka została 

im obiecana i nie czują się oszukani. Kluczowa jest tu więc rzetelność propozycji wystosowanej przez 

specjalistów od promocji. Warto pomyśleć również o zaangażowaniu w proces promocyjny własnych 

mieszkańców. Aby spełnili oni rolę ambasadorów, powinni czuć się współodpowiedzialni za swoje 

miejsce. Dlatego wartościowe okazują się działania skierowane do lokalnej społeczności, mające 

na celu wypracowanie takiego poczucia. Dobrym przykładem takiego działania jest internetowa 

platforma crowdsourcingowa „Otwarta Warszawa”, dzięki której mieszkańcy miasta dzielą 

się pomysłami na modernizację swojej najbliższej okolicy.

„Projekt Otwarta Warszawa umożliwia angażowanie się mieszkańców miasta w kreowanie jego 

przestrzeni. To właśnie kreatywność warszawiaków inspiruje samorząd do działania oraz pomaga 

wzmacniać markę miasta. Warszawiacy projektują zieleń miejską, usprawnienia transportowe, 

zagospodarowanie brzegów Wisły, tworzą ofertę kulturalną. Ich pomysły są prezentowane 

na platformie internetowej stworzonej przez miasto stołeczne Warszawę wraz z firmą MillionYou. 

A to już wiesz?  Warszawa najbardziej medialna, Poznań najbardziej dynamiczny

Przez trzy miesiące nadesłano ponad 500 projektów, a społeczność uczestnicząca w dialogu 

przekroczyła liczbę 12 tys. mieszkańców! Platforma oparta na zasadzie partycypacji integruje 

mieszkańców miasta. Dzięki niej, każdy może być autorem twórczej idei i pomysłu. Każdy może 

też ją skomentować lub uzupełnić.” – opisuje Maria Schicht, zastępca dyrektora Centrum Komunikacji 

Społecznej w Urzędzie m.st. Warszawy.

 

Wspólnie

Podczas planowania działań z zakresu marketingu miejsca, warto zadać sobie pytanie, czy sąsiednie 

miejscowości są faktyczną konkurencją naszego miejsca. Często okazuje się, że obecność turystów 

w okolicy przekłada się na wzrost zainteresowania całym regionem. Dlatego, może się okazać, 

że podmiotom samorządowym o wiele bardziej opłaca się połączyć swoje siły, w celu zapewnienia 

komunikacji mocniejszego wydźwięku. Przykładem takiego działania może być prowadzona przez 

miasta położone na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, kampania „7 Cudów Mazur”.

 „Chcąc być konkurencyjnymi dla regionów bardziej rozwiniętych i bogatszych musimy działać 

wspólnie by stworzyć urozmaiconą oraz ciekawą ofertę całoroczną. Choć jako miasta tworzące 

7 Cudów Mazur jesteśmy do siebie podobni, reprezentujemy spójny obszar to jednak każde 

z nas ma coś charakterystycznego i wyjątkowego. Naszym zadaniem jest wydobycie tych „perełek” 

i stworzenie z nich takiej oferty turystycznej, która niezależnie od pory roku będzie atrakcyjna 

dla szerokiego grona odbiorców. Mazury potrzebują również nowych atrakcji i cały czas rozwijającej 

się infrastruktury turystycznej i to jest właśnie zadanie dla miast tworzących markę 7 Cudów Mazur 

oraz zawiązanego przez nie Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.” – podkreśla Stella 

Hałaburda, Inspektor ds. Turystyki Promocji i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy Mikołajki. 

Wyniki raportu „Polska na wakacjach, czyli o promocji miejsc oczami turystów” pokazują, 

że przy podejmowaniu działań z zakresu promocji miejsca, warto pomyśleć o nawiązaniu współpracy 

z innymi podmiotami. Wartościowa okaże się zarówno kooperacja z przedstawicielami lokalnego 

A to już wiesz?  III edycja Konkursu 3P

biznesu oraz wyspecjalizowanych organizacji pozarządowych. Innym przykładem opłacalnego 

współdziałania jest zjednoczenie się z innymi podmiotami samorządowymi, w celu prowadzenia 

kompleksowej promocji regionu. Nie mniej ważnym działaniem, stojącym przed osobami 

odpowiedzialnymi za promocję miejsca, jest wykreowanie ambasadorów jego marki.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Wyzwania nowych samorządowców: co z tym wizerunkiem? Samorządy, BIZNES - Przed nowymi samorzadowcami stoi wiele nowych wyzwań. Wśród nich ważną rolę odgrywa kwestia zadbania o wizerunek reprezentowanego miejsca. Na jakie pułapki warto zwrócić uwagę, radzą specjaliści od marketingu terytorialnego.
Hashtagi: #Samorządy #BIZNES

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy