Data publikacji: 2019-06-26
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Restauracje przyszłości. Jak cyfryzacja zmieni rynek dostaw jedzenia?
Kategoria: BIZNES, Konsument
Jak w obliczu postępującej cyfryzacji będą w przyszłości wyglądały restauracje? Ich rozwój oprze się na poprawie jakości jedzenia, usprawnieniu logistyki, automatyzacji w kuchni oraz tzw. downsizingu – prognozują eksperci platformy PizzaPortal.pl.
Digitalizacji doświadczamy dziś niemal na każdym kroku. To dzięki niej możemy szybciej, sprawniej i – przede wszystkim – łatwiej rozliczyć się z podatków, korzystać z bankowości internetowej czy załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu. Cyfryzacja usprawniła także procesy zakupowe i umożliwiła rozwój rynku e-commerce. Dzięki niemu mamy niemal nieograniczony dostęp do produktów i usług z całego świata tu i teraz.
Transformacja cyfrowa nie omija także sektora gastronomicznego i rynku zamówień jedzenia przez internet – w 2018 roku wartość rynku e-delivery osiągnęła blisko miliard złotych, a w 2025 roku ma osiągnąć prawie 6 miliardów i stanowić blisko połowę całego rynku delivery. To jednak nie koniec – bo wraz ze wzrostem popularności zamawiania jedzenia online mają zmienić się same restauracje. – Digitalizacja w kontekście kilku lat wpłynie na wiele obszarów związanych z restauracjami i rynkiem dostaw – mówi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl i wskazuje digitalizacyjne trendy, jakie będą wpływały na rynek dostaw jedzenia w Polsce.
Mniejszy lokal, ale z większą kuchnią
Pierwszy z nich to tzw. downsizing – restauracje będą zmniejszać swoją powierzchnię, a nowe mogą powstawać także w mniej prestiżowych lokalizacjach. – W takich restauracjach większy akcent zostanie położony na kuchnię niż miejsce ze stolikami, a w skrajnych przypadkach miejsc siedzących nie będzie wcale. Stworzenie nowej marki restauracyjnej w cyfrowym świecie wymaga dużo mniejszych kosztów, a dodatkowo korzystanie z takich serwisów jak PizzaPortal.pl pozwoli skutecznie konkurować z wielkimi, znanymi markami – tłumaczy Lipiński.
Dostawa w takich restauracjach może stanowić nawet 100 proc. obrotu. Często liderami dostaw jedzenia w miastach są mniejsze, lokalne marki, które specjalizują się w dostawie, rozbudowując swoją flotę.
Dostawa szybko i na czas
Aby proces zamawiania jedzenia był szybszy i sprawniejszy, konieczna będzie lepsza logistyka dostaw. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe za sprawą wielu różnych rozwiązań – od powstania firm specjalizujących się w dowozie, aż po autonomiczne pojazdy czy… roboty dostarczające jedzenie. – Czas jest jednym z krytycznych elementów w dostawie i to on często determinuje chęć zamawiania – mówi Tomasz Lipiński.
Jak wynika z danych PizzaPortal.pl, czas dostawy stanowi jedno z kluczowych kryteriów dla zamawiających jedzenie – aż 37 proc. Wykorzystywanie nowych sposobów dostawy może znacząco skrócić czas dowozu posiłków. Na trzecim miejscu znalazła się punktualność dostawy – 35 proc. Na pierwszym niezmiennie dla zamawiających liczy się jakość potraw.
Automatyzacja procesów
Jednym z impulsów automatyzacji będą zmiany na rynku pracy: starzejące się społeczeństwo i brak rąk do pracy. Tak jak w przypadku usprawnienia procesu logistycznego, tak i tutaj można spodziewać się nowych, nieszablonowych rozwiązań. – Skoro zamówienia mogą przychodzić w sposób elektroniczny, to podłączenie ich do robota lub maszyny, która np. upiecze pizzę w restauracji według zamówienia, nie powinno być dużym wyzwaniem – podkreśla Lipiński.
Wyższa jakość, mniejsze koszty
Jednym z kluczowym czynników, które mają sprawić, że w restauracjach zajdą znaczące zmiany, jest coraz większy nacisk na jakość oferowanych produktów. – Ze względu na dostępność i łatwą możliwość porównania ofert, restauracje będą poszukiwały swoich wyróżników poprzez nowoczesne podejście do menu. Pamiętajmy, że większość zamówień online jest poddawana ocenie w sieci, co wymusza lepszą jakość i konkurencyjność wśród restauracji – wyjaśnia Tomasz Lipiński.
W tej chwili zaporową ceną w zamawianiu jest koszt dostawy, a często także samej potrawy. Średni koszyk w dostawie to około 40 zł, podczas gdy standardowy konsument poszukuje potraw w cenie do 15 zł.
Automatyzacja i tańsza lokalizacja restauracji wpłyną na koszty po stronie lokalu, a rozwój logistyki ma sprzyjać obniżce cen i zwiększeniu atrakcyjności restauracji wśród klientów. Czas i koszty są i będą krytycznym elementem w dostawie, który determinuje chęć zamawiania.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument