Data publikacji: 2019-05-09
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Polski konsument 2030
Kategoria: BIZNES, Konsument
White paper do raportu PMR: "Polski konsument 2030. Analiza i prognoza poszczególnych kategorii konsumpcji w 2030 roku."
Dochód statystycznego konsumenta znacząco wzrośnie – w 2030 r. będzie on rozporządzał realnie o ponad 30% wyższą kwotą niż w 2018 r., wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR: Polski konsument 2030. Analiza i prognoza poszczególnych kategorii konsumpcji w 2030 roku.
Równocześnie, udział wydatków konsumpcyjnych w dochodzie zmaleje, co pozytywnie wpłynie na zamożność społeczeństwa. Będzie to sprzyjać konwergencji do zachodnioeuropejskich wzorców konsumpcji, w efekcie czego ponadprzeciętnie wzrosną wydatki na kategorie postrzegane jako „wyższego rzędu”.
Bogacenie się polskiego społeczeństwa znajdzie odzwierciedlenie w relacji pomiędzy wydatkami na kategorie żywnościowe i nieżywnościowe – według prognoz udział usług i towarów nieżywnościowych w wydatkach na towary i usługi konsumpcyjne wzrośnie z 75% w 2018 r. do 77% w 2030 r.
2018s
2024p
2030p
Ziemniaki
3,48
3,16
3,03
s – szacunek, p – prognoza
Źródło: PMR na podstawie danych GUS, 2019
Spadająca popularność ziemniaków w wyniku zastępowania ich np. makaronami i ryżem, konwergencja do zachodnioeuropejskich wzorców konsumpcji oraz wzrost popularności usług HoReCa wpłynie na ograniczenie wydatków na ziemniaki do 2030 r.
2018s
2024p
2030p
Usługi związane z rekreacją i kulturą
11,83
15,97
19,73
s – szacunek, p – prognoza
Źródło: PMR na podstawie danych GUS, 2019
Nadal systematycznie rosła będzie liczba zwiedzających muzea, odwiedzających teatry, kina oraz liczba imprez masowych co do 2030 r. wpłynie na wzrost przeciętnych miesięcznych wydatków na usługi związane z rekreacją i kulturą o około 2/3.
Więcej informacji na ten temat znajduje się w raporcie PMR:
Polski konsument 2030. Analiza i prognoza poszczególnych kategorii konsumpcji w 2030 roku
Autor raportu:
Michał Bundyra, Główny ekonometryk w PMR
[email protected]
Kontakt dla mediów:
Iwona Goraj, Content Manager
[email protected]
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Konsument